Zaključci 16. međunarodnog simpozija o kvaliteti
16. međunarodni simpozij o kvaliteti u organizaciji Hrvatskog društva menadžera kvalitete (HDMK) održan je od 18. do 20. ožujka 2015. godine u Opatiji. Suorganizatori simpozija su: 1) MSEECQI – Middle and South East European Countries Quality Initiative, 2) Czestochowa University of Technology, Faculty of Management, Institute of Production Engineering Czestochowa, Poland i The Managers of Quality and Production Association Czestochowa, Poland i 3) Hertzen State Pedagogical University, Faculty of Management, St. Petersburg, Rusija. Pokrovitelji simpozija su: Ministarstvo poduzetništva i obrta, Ministarstvo gospodarstva, Ministarstvo zaštite okoliša i prirode, Hrvatska gospodarska komora, Hrvatska akreditacijska agencija, Hrvatski zavod za norme, Državni zavod za mjeriteljstvo, Hrvatski poslovni savjet za održivi razvoj, Primorsko-goranska županija, Sveučilište u Rijeci, Turistička zajednica Zagrebačke županije i Ekonomski fakultet sveučilišta u Zagrebu – Poslijediplomski specijalistički studij Upravljanje kvalitetom). Na simpoziju je sudjelovalo oko 140 sudionika iz Hrvatske i inozemstva. Zbornik radova koji prati simpozij sadrži 40 znanstvenih i stručnih radova autora iz 11 zemalja: Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Finske, Kosova, Poljske, Rusije, Sjeverne Irske, Slovačke, Slovenije, Srbije i Hrvatske. Nakon prezentiranih radova i održanih rasprava, Upravni odbor HDMK formulirao je slijedeće zaključke simpozija:
- Za simpozij je, nakon međunarodne recenzije, prihvaćeno 40 znanstvenih i stručnih radova, od autora iz 11 zemalja svijeta, što je odraz kvalitete simpozija i jačanja međunarodne suradnje i ugleda HDMK. Na simpoziju je sudjelovalo oko 140 sudionika, među kojima i studenti i profesori Fakulteta za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu u Opatiji i Ekonomskog fakulteta u Rijeci.
- Simpozij je organiziran zajedno s tri suorganizatora iz inozemstva, po prvi put MSEECQI – Middle and South East European Countries Quality Initiative (Inicijativa za kvalitetu zemalja Srednje i Jugoistočne Europe te već tradicionalno 1) Czestochowa University of Technology, Faculty of Management, Institute of Production Engineering Czestochowa, Poland i The Managers of Quality and Production Association Czestochowa, Poland.
- Najviše radova odnosi se na tematske cjeline: Kvaliteta u obrazovanju, Kvaliteta i integrirani sustavi upravljanja, Kvaliteta i konkurentnost, Kvaliteta u proizvodnji i građevinarstvu, Kvaliteta i konkurentnost, Kvaliteta u javnom sektoru, Kvaliteta u zdravstvu i turizmu, iz čega se zaključuje da su: konkurentnost gospodarstva, praktična primjena načela upravljanja kvalitetom i obrazovanje, ergetska učinkovitost i zaštita okoliša, područja koja kvalitetu vide kao šansu za poboljšanje. Značajno je da već nekoliko godina za redom tematska cjelina Kvaliteta u obrazovanju ima najveći broj znanstvenih i stručnih radova. To se tumači činjenicom da je reforma u sektoru obrazovanja duboko prisutna u području visokog obrazovanja. Nadalje, dobar dio članstva HDMK su sveučilišni nastavnici, kojima je ova problematika značajna kao predmet znanstvenog istraživanja, ali i svakodnevno praktično djelovanje.
- Kvaliteta shvaćena kao ispunjenje zahtjeva norme ISO 9001 i doprinos jačanju konkurentnosti još nije prepoznata u sferi politike i medija.
- Ispunjenje zahtjeva norme ISO 9001 sve više je prisutno u javnoj upravi (općine, gradovi, županije, ministarstva, ostale državne institucije) koje se u sve većoj mjeri, mada ne dovoljno, afirmiraju kao servis građana, kroz poboljšanje kvalitete usluga za građane i gospodarstvo te povećanje produktivnosti i konkurentnosti gospodarstva.
- Menadžeri kvalitete profesionalci, kako u Hrvatskoj tako i u drugim zemljama, inicijatori su ozbiljnih i održivih pozitivnih promjena u svojim organizacijama. Moderni menadžment zahtijeva ovladavanje kompetencijama za cjelovitim sustavom promišljanja, što za pretpostavku podrazumijeva razvoj osobnih sposobnosti i timskog rada. Te promjene dešavaju se brže i snažnije nego što ih može slijediti i koncept cjeloživotnog obrazovanja. Optimizacija i inovacija trebaju postati dio svakodnevne prakse.
- Koncept kvalitete u društvenoj zajednici razlikuje se onog u organizaciji. Kvaliteta zajednice razvija se kroz aktivnosti i interakciju među ljudima direktno ili indirektno kroz organizacije te kao kvaliteta društvenog djelovanja kroz koncept „društva koje uči“.
- Glavni preduvjet za organizacije koje žele osigurati održivi razvoj je stalni razvoj ljudskih potencijala, koji se ogleda u sposobnosti organizacije za poticanje novih ideja koje se zatim pretvaraju u inovacije. To je važno za implementaciju inovacija. Odlučno osmišljavanje i korištenje ljudskih potencijala pretpostavka je izgradnje i razvoja snage i konkuretske prednosti organizacije. Usmjerenost na kupca i komunikaciju ima značajan utjecaj na kreiranje inovacije u postojećem konkurentnkom orkuženju i ostvarivanje konkuretske prednosti. Nedostatak usmjerenosti na kupca i komunikacije postaje nedostatkom konkurentnosti organizacije.
- Razumijevanje fenomena „konteksta organizacije“ koji postaje zahtjevom revidirane norme ISO 9001:2015 zahtijeva filozofski pristup upravljanju kvalitetom i razumijevanje praktičnog funkcioniranja organizacije. Radi se o važnom zahtjevu revizije norme jer pozicionira organizaciju kao entitet, na lokalnom, regionalnom i globalnom tržištu i sukladno tome bitno određuje njezinu budućnost. Za provođenje kvantitativne analize važnosti okolnosti koje čine unutarnji i vanjski kontekst organizacije predlaže se primjena „RANG“ metode.
- Upravljanje kvalitetom izazov je za sve tvrtke koje žele ostati konkurentne na tržištu. Uvedeni sustav upravljanja kvalitetom trebao bi rezultirati pozitivnim pomacima kako u kvalitativnim, tako i kvantitativnim pokazateljima. Pored egzaktnog mjerenja ostvarenje uspješnosti, jednaku važnost imaju i stavovi zaposlenih. Za menadžere bilo koje organizacije bitno je uočiti razlikuju li se značajno stavovi njihovih zaposlenih o učincima navedenog sustava upravljanja kvalitetom u odnosu na stvarno utvrđene pokazatelje.
- U okviru simpozija održan je Okrugli stol pod nazivom: „Potrebne kompetencije savjetnika, predavača i auditora za prelazak na novu normu ISO 9001:2015.“ Na Okruglom stolu sudjelovali su panelisti iz 3 zemalje te pedesetak sudionika iz 10 zemalja. Nije bilo jedinstvenog zaključka oko doprinosa revizije norme ISO 9001:2015 povećanju konkurentosti. Stavovi su bitno različiti: od toga da revizija nije bila potrebna i da predstavlja korak unatrag u odnosu na postojeću normu, do ocjene da će polučiti rezultate u poboljšanju konkurentnosti na globalnoj razini. Dio sudionika mišljenja je da će korist od revizije, obzirom na predviđene promjene, ostvariti samo 10% najboljih organizacija, koji i inače kontinuirano rade na stalnom poboljšanju sustava upravljanja.
- U okviru simpozija održan je sastanak Upravnog odbora (Steering Committee) MSEECQI -Inicijative za kvalitetu zemalja Srednje i Jugoistočne Europe, na kojem su sudjelovali predstavnici 7 zemalja: Bosne i Hercegovine, Finske, Kosova, Poljske, Rusije, Srbije i Hrvatske. Zaključeno je da je Inicijativa formalno uspostavljena potpisom Memoranduma o razumijevanju i suradnji, a koji je krajem 2014. godine potpisalo 12 fakulteta, institucija i organizacija iz 8 zemalja. Suradnja temeljem Memoranduma je već uspostavljena i intenzivno se odvija. Upravni odbor u narednom će razdoblju raditi na uspostavi pravne osobnosti Inicijative, daljnjem razvoju kriterija za pristupanje Inicijativi te razvoju suradnje.
Okvir za donošenje ovih zaključaka predstavljen je sudionicima 16. međunarodnog simpozija o kvaliteti u Opatiji, prilikom zatvaranja simpozija 20.3.2015. godine, a zaključke je usvojio Upravni odbor Hrvatskog društva menadžera kvalitete na 17. sjednici održanoj 9.4.2015. godine u Zagrebu.
Zagreb, 9.4.2015.
Za Upravni odbor HDMK
Dr. sc. Miroslav Drljača
Predsjednik